سخنگوی شورای نگهبان با تاکید بر اینکه همه چیز بر اساس قانون پیگیری خواهد شد و هیچ خللی به لحاظ ترتیبات قانونی در کشور وجود ندارد، اظهار داشت: همانطور که رهبر فرزانه انقلاب بیان کردند، تمامی امور برای چنین وضعیتی در قانون پیش‌بینی شده و امور مردم و کشور با خلل مواجه نخواهد شد.

پیش‌بینی قانون اساسی برای شرایط فوت رئیس‌جمهور

هادی طحان‌نظیف، عضو حقوقدان و سخنگوی شورای نگهبان، در گفت‌وگویی تلویزیونی با اشاره به پیش‌بینی قانون اساسی برای شرایط فوت رئیس‌جمهور، ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان او، اظهار کرد: «این عزیزان در شب ولادت امام رضا (ع) مزد سال‌ها سربازی خادمی و خدمت بی‌منت به ملت شریف و عزیز ما را گرفتند و مردم واقعا قدردان خادمان عزیزان هستند و نام نیک این عزیزان و خدمات و تلاش‌های این عزیزان از خاطره ملت ما نخواهد رفت.»

وی تاکید کرد که اگرچه شخص رئیس‌جمهور و افراد خادم دیگری را در این سانحه از دست دادیم، اما همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند، در سطح خدمتگزاری به مردم شریفمان خللی ایجاد نخواهد شد و قانون اساسی برای چنین شرایطی نیز پیش‌بینی‌هایی داشته است.

اصل ۱۳۱ قانون اساسی

طحان‌نظیف توضیح داد: «در این خصوص با اصل ۱۳۱ قانون اساسی مواجهیم که در آن آمده است که در صورت فوت یا مواردی از این دست در خصوص رئیس‌جمهور، اداره کشور با موافقت رهبری به عهده معاون اول رئیس‌جمهور قرار می‌گیرد و معاون اول عملاً اختیارات رئیس‌جمهور را بر عهده می‌گیرد. یک شورا متشکل از روسای محلی و قوه قضائیه و معاون اول رئیس‌جمهور موظفند ترتیبی را اتخاذ کنند که حداکثر ظرف مدت ۵۰ روز رئیس‌جمهور جدید انتخاب شود.»

روند قانونی و اقدامات لازم

وی با تاکید بر اینکه همه چیز بر مدار قانون پیگیری خواهد شد، افزود: «همانطور که رهبر فرزانه انقلاب دیروز فرمودند، همه امور برای چنین وضعیتی در قانون پیش‌بینی شده و امور مردم و کشور با خلل مواجه نخواهد شد.»

طحان‌نظیف اشاره کرد که از روز وقوع حادثه، موارد لازم به معاون اول رئیس‌جمهور اعلام شده و اداره امور توسط ایشان انجام می‌شود. فرآیند حداکثر ۵۰ روزه برای برگزاری انتخابات نیز تمهیدات لازم را خواهد داشت و دستگاه‌های مختلف هماهنگی‌های لازم را انجام خواهند داد.

وی تاکید کرد که همه چیز به‌صورت طبیعی و بر مدار قانون پیش خواهد رفت و قانون برای چنین شرایطی پیش‌بینی‌های لازم را ثبت نام جت بت کرده است.

پاسخ به پرسش درباره مدت دوره رئیس‌جمهور بعدی

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره مدت دوره رئیس‌جمهور بعدی با توجه به اینکه یک سال تا انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ باقی مانده بود، گفت: «این‌ها مواردی است که خودمان هم باید در شورای نگهبان درباره آن صحبت کنیم. پس از بررسی‌های دقیق‌تر، توضیحات لازم را ارائه خواهم داد. در این زمینه قانون صراحت دارد که رئیس‌جمهوری که انتخاب می‌شود برای دوره‌ی ۴ ساله است و تصور من نیز همین است، اما پس از بررسی‌های دقیق‌تر، جزئیات اعلام می‌شود.»

نتیجه‌گیری

طحان‌نظیف تاکید کرد که از لحاظ قانونی هیچ نگرانی وجود ندارد و کار طبق موازین قانونی پیگیری می‌شود. وی افزود که اداره کشور بدون خلل و نگرانی پیش خواهد رفت و موارد لازم در شورای نگهبان بررسی و اعلام خواهند شد.