سانحه ناگوار برای بالگرد حامل ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری ایران، در آذربایجان شرقی، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی گسترده‌ای به همراه داشته است. این حادثه بار دیگر نواقص و فرسودگی ناوگان هوایی ایران را به نمایش گذاشت و نگرانی‌های بسیاری را در سطح ملی و بین‌المللی برانگیخت.

واکنش عربستان سعودی

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد ریاض اخبار مربوط به سانحه هوایی برای ابراهیم رئیسی را با «نگرانی شدید» دنبال می‌کند. در این بیانیه آمده است که ریاض «در این شرایط دشوار» در کنار تهران ایستاده و آماده ارائه «هرگونه کمکِ مورد نیاز» است. این اعلام آمادگی برای کمک نشان‌دهنده تمایل عربستان برای بهبود روابط دیپلماتیک با ایران است.

روند قانونی در صورت مرگ رئیس‌جمهور

محمد اولیایی‌فرد، وکیل دادگستری و عضو اتحادیه بین‌المللی سایت انفجار ۱۰ تومنی وکلا، در مصاحبه‌ای با ایران‌اینترنشنال توضیح داد که در صورت فوت رئیس‌جمهور یا غیبت و بیماری بیش از دو ماه، معاون اول رئیس‌جمهور می‌تواند با تایید رهبر نظام عهده‌دار وظایف رئیس‌جمهوری شود. به گفته او، بلافاصله شورایی با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و روسای مجلس و قوه قضاییه تشکیل می‌شود که موظف‌اند ظرف ۵۰ روز انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری را برگزار کنند. همچنین، رهبر جمهوری اسلامی این اختیار را دارد که شخصی به غیر از معاون اول را به عنوان رئیس دولت منصوب کند.

واکنش رهبر جمهوری اسلامی

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در واکنش به سقوط بالگرد حامل ابراهیم رئیسی و هیات همراه، ابراز امیدواری کرد که خداوند رئیس‌جمهور و همراهانش را به سلامت به آغوش ملت بازگرداند. او از ملت ایران خواست که نگران نباشند و اطمینان داد که هیچ اختلالی در کار کشور به وجود نخواهد آمد. این سخنان نشان‌دهنده اعتماد رهبر به سیستم حکومتی و توانایی مدیریت بحران در شرایط بحرانی است.