ناوگان هوایی فرسوده ایران بار دیگر توجهات را به خود جلب کرده است، این بار با حادثه‌ای که برای بالگرد حامل رئیس‌جمهور ابراهیم رئیسی رخ داد. این سانحه تنها یکی از مجموعه سوانح هوایی است که در دهه‌های اخیر جان مقامات سیاسی و نظامی جمهوری اسلامی را گرفته است.

حادثه‌های گذشته برای مقامات جمهوری اسلامی

در اسفند ۱۴۰۱، خبرگزاری‌ها گزارش دادند که بالگرد حامل حمید سجادی، وزیر وقت ورزش، هنگام فرود در مجموعه ورزشی شهرستان بافت در استان فارس دچار سانحه شد. در این حادثه، اسماعیل احمدی، مشاور وزیر، جان باخت. احمدی که چهره‌ای امنیتی در سپاه بود، نقش مهمی در اعمال فشار بر ورزشکاران داشت.

در دی‌ماه ۱۳۸۴، احمد کاظمی، فرمانده وقت نیروی زمینی سپاه پاسداران، در سانحه سقوط هواپیمای داسو فالکون ۲۰ در نزدیکی ارومیه، به همراه چند فرمانده دیگر سپاه کشته شد. او تنها چند ماه قبل از این حادثه به فرماندهی نیروی زمینی سپاه منصوب شده بود.

یکی دیگر از حوادث ناگوار، سقوط هواپیمای یاک ۴۰ در اردیبهشت ۱۳۸۰ بود که رحمان دادمان، وزیر راه و ترابری، به همراه چند معاون وزیر، نماینده مجلس و مقامات سازمان هواپیمایی کشوری در آن جان باختند. سازمان هواپیمایی کشوری علت سقوط این هواپیما را "اشتباه خلبان" اعلام کرد.

تلفات ناوگان هوایی در دهه‌های گذشته

در سال ۱۳۷۳، منصور ستاری، فرمانده نیروی هوایی ارتش، در سانحه سقوط هواپیما در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بهشتی اصفهان، به همراه افسران بلندپایه نیروی هوایی کشته شد.

در یکی از مرگبارترین حوادث هوایی ایران، پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران در سال ۱۳۶۰ از اهواز به تهران دچار سانحه شد و از ۷۷ سرنشین آن، تنها ۱۹ نفر زنده ماندند. در این حادثه، یوسف کلاهدوز و محمد جهان‌آرا، از برجسته‌ترین فرماندگان جنگ ایران و عراق، به همراه موسی نامجو، وزیر دفاع وقت، کشته شدند.

بحران فرسودگی ناوگان هوایی

فرسودگی ناوگان هوایی ایران، چه نظامی و چه غیرنظامی، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و مشکلات فنی، به یک بحران تبدیل شده است. مهرماه گذشته، عباس علی‌آبادی، وزیر صنعت ثبت نام بازی انفجار ، معدن و تجارت، به این مسئله اشاره کرد و گفت که در فرودگاه مهرآباد تهران "قبرستانی از هواپیماهای زمین‌گیر" وجود دارد.